søndag 19. september 2010

Gulasj med elg

Vi er så heldige å ha et godt vennepar hvor mannen er jeger og årlig forsyner oss med nydelig elgkjøtt ! I tillegg får vi gode oppskrifter med på kjøpet:) Denne ettermiddagen prøvde jeg en ny oppskrift jeg har fått, og det var kjempegodt!!


1 kg bog/rundbiff/grytekjøtt e.l
100 g bacon - gjerne hel
2 løk - grovhakket
1 paprika i strimler
2 ss hvetemel
2 ts salt
1/2 ts pepper
1/4 ts cayenne
2 ts paprikapulver
1/2 liter kraft eller buljong
2 ss tomatpure
1 dl rødvin

Skjær kjøtt og bacon i strimler. Brun først bacon i en stekepanne. Ha en jerngryte klar ved siden av stekepannen, bruk lav varme. Ta opp bacon og sett det over i jerngryta. Brun kjøttet, løken og paprikaen og ha det deretter over i jerngryta. Stekeskyen helles over. Dryss mel over kjøttet i gryta, tilsett salt og øvrig krydder. Deretter tilsettes kraft eller buljong, rødvin og tomatpure. La det koke opp, reduser varmen og la det småputre til kjøttet er mørt (ca 1 - 2 timer). Bruk lokk. Rør litt i gryta underveis.
Serveres med potetmos, kokte poteter, ris eller som jeg hadde, fullkornspasta. Kokt brokkoli og stekte/freste aspargesbønner eller sukkererter er godt til. Bruk ca 1 ss soyasaus og ha det over grønnsakene i stekepannen på høy varme, rør om.
 

1 kommentar:

  1. Mmmm, dette så lekkert ut, den skal jeg prøve til middag i dag. (har nemlig frysen full av elgkjøtt).
    Ser vi har 2 felles interesser, håndarbeid og kaffe <3 (nå hørtes jeg fryktelig lat ut med de 2 sammensetningene, hihi...)

    SvarSlett