onsdag 15. desember 2010

Pepperkaker!

Jeg har alltid trudd at det er veldig komplisert å lage pepperkaker fra bunn av, men det er det jo ikke!! 
Deigen ble laget i en fei igår og var klar til å bli bakt ut idag. 
Jeg har guttungen hjemme fra barnehagen idag for at han skal få være med å lage de beste kakene han vet om. Vi bakte rett og slett før vi tok oss tid til å spise frokost! Deilig med rykende ferske pepperkaker på morgenkvisten!

Her er resultatet:


Og siden bestefar kommer på besøk får han også få en personlig. 
(Og den til Nemi og Tone får han ta med seg så de også får smake..)


Oppskriften:
250 gram smør
125 gram lys sirup
1,5 dl fløte
250 gram melis
Først koker du dette opp. Avkjøl før du tilsetter:
400 gram mel (jeg tilsatte litt til før jeg kjevlet deigen da jeg syns den var litt løs å jobbe med)
2 ts natron
2 ts malt nellik
1 ts kanel
100 gram finhakkede mandler
Rør sammen med en sleiv, maskin trengs ikke!

Bruk en del mel når du skal kjevle for at det ikke skal sette seg fast.
Stekes ved 175 grader i 10-12 minutter midt i ovnen.

Deigen var akkurat passe stor slik at vi ikke ble lei av å kjevle og stikke ut figurer..viktig!!

2 kommentarer:

  1. Ser veldig gode ut! Også så flink du er til å skrive med melis!! :) Kanskje vi må ta oss tid i helga... Til å lage pepperkaker altså...

    SvarSlett
  2. Ja gjør det!Dæm va mye bedre enn kjøp:) håpe dåkker kose dåkker med flyttinga, glede mæ til å komme å se!! God helg:)

    SvarSlett